GRAN HERMANO, UN PROGRAMA QUE SAP RENOVAR-SE

La televisió és la televisió que tots coneixem en l'actualitat. Molts ens la mirem per entretenir-nos i per oblidar, durant unes hores, en les coses dolentes que ens ha passat durant el dia i el problemes d'un futur pròxim o llunyà. Pocs ho fem per aprendre. Sí mirem les audiències, hi ha una lluita constant entre Mediaset (Telecinco i Cuatro) i Atresmedia (Antena3 i LaSexta). Uns aposten pels programes de xafarderia i safareig (Mediaset) i els altres aposten per montar shows en tots els seus programes de la graella (Atresmedia). Els dos principals grups de comunicació del país executen la mateixes funcions: entretenir i fer negoci a través de la publicitat.

Avui vull parlar del fenòmen de Gran Hermano. Aquest programa tan veterà de la televisió del S.XXI, que està inspirat en el llibre 1984 de George Orwell i que encara segueix en antena, va revolucionar la forma que tots coneixíem la tele. També va suposar l'aparició del format conegut com a reality show a Espanya. Gran Hermano té el mèrit d'haver-se sapigut renovar durant tots els anys per seguir sent el líder d'audiència de totes les nits que emeten la gala o els debats a Espanya. La productora de Zeppelin TV n'és la responsable, però en tots els èxits hi ha un gran treball perquè sigui possible.

Foto: 20minutos.esEl grau de notorietat (GH VIP) o la forma de ser dels concursants és un dels secrets de l'èxit de Gran Hermano

La idea del programa

Un dels grans encerts que va tenir la productora de Zeppelin va ser adaptar el programa, que tenia el seu orígen a Holanda, a la mentalitat espanyola. És evident que molts espanyols som curiosos i xafaders a l'hora de saber coses sobre les persones i el programa de Gran Hermano anava com l'anell al dit per aquest motiu. Com segurament molts sabeu, és fan estudis per saber sí la idea del programa pot encaixar o no en el país que es vol treballar. L'objectiu no deixa de ser els guanys econòmics. Els espectadors han donat veracitat a les enquestes mirant el programa i dona'ls-hi audiència durant tots aquests anys.

Entreteniment

És una estratègia molt simple però efectiva. L'entreteniment funciona a la perfecció en qualsevol programa. Una de les coses que busca Gran Hermano es que la gent s'identifiqui amb la forma de parlar i la manera de ser dels concursants i de les persones que participen als debats, siguin defensors o experts en la matèria. També és bàsic buscar l'impacte, el misteri i l'emoció de l'espectador en cada video que fan sobre qualsevol tema de la casa de Guadalix. Els continguts més interessants del dia s'han de deixar pel final perquè ens assegurem que l'espectador mirarà el programa sencer. En el periodisme i les altres carreres que hi ha en el món de la comunicació, t'ensenyen que un programa ha d'informar, formar i entretenir perquè sigui complet. D'aquests tres ingredients, el principal i l'imprescindible és l'entreteniment perquè sí un programa no entreté, la gent canvia de canal i el programa té aquest ingredient.

L'equip

En un programa amb un gran pressupost i una gran estructura com és Gran Hermano és necessari i imprescindible tenir a un gran i nombrós equip perquè, sense ells, no hi ha programa. Un altre de les claus de l'èxit de Gran Hermano és la correcta administració de diners que rep la productora de Zeppelin per part de Telecinco. Per un programa molt àgil, amb una imatge de màxima definició i que faci plans que donin una sensació de realitat i proximitat cap a l'espectador, fa falta tenir les millors càmeres del mercat i a gent que sigui capaç de suportar la pressió per fer els plans i que el mixer (l'home que selecciona els plans que surten per la tele) els punxi. Treballar en un directe és molt més complicat que en un fals directe o un programa pilot. Els presentadors, a l'igual que els realitzadors, són la clau perquè arribi un producte audiovisual molt atractiu a les llars espanyoles fent servir la sobreactuació, dramatització i el carisma que tenen comunicadors com Mercedes Milà o Jordi González. No ens hem d'oblidar que el show de Gran Hermano és possible gràcies a les persones que s'encarreguen d'animar al públic.

L'audiència

Treballar en una cadena privada com Telecinco és molt complicat perquè depens dels telespectadors. L'audiència dona viabilitat als projectes televisius. Pots tenir un ritme de treball en equip molt bo i formar un grup sòlid, però sí la gent no mira el teu programa, els responsables de les cadenes com Telecinco o Antena3 trenquen el projecte. A la televisió privada, a diferència de la pública, no existeix el compliment rigorós d'un contracte per emetre un programa. No ens enganyem, Gran Hermano encara s'emet perquè, encara que ja no estigui per sobre del 30% de share, té audiència i és líder a tota Espanya. En aquests moments, les emissions de GH VIP 4 estan al 22,3% de share (2.687.000 espectadors).

Tot i estar lluny dels resultats de les primeres edicions, el format que molts crítics de televisió consideren com a 'telescombraria' encara li queden molts anys de vida i donarà molt que parlar.